Mondhygiene in onze tandartspraktijk Roermond

Kinderen spelenderwijs leren hoe ze hun mond moeten verzorgen

Voorkomen is beter dan genezen. Dit geldt ook voor de gezondheid van uw mond.

• Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met mondhygiene, daarom adviseren wij ouders ook om hun kinderen al heel vroeg naar de tandartspraktijk te brengen.
  • Wij hebben pediatrische tandartsen en mondhygienisten in onze praktijk, die vele jaren ervaring hebben in het werken met kinderen en die alle nodige behandelingen uitvoeren.
  • Ook veel jeugdigen, volwassenen en ouderen met gaatjes komen naar onze praktijk om door de mondhygienisten te worden onderzocht en behandeld.

mondgezondheid voor alle leeftijden

Onze mondhygieniste besteedt speciale aandacht aan de kleinste leden van uw gezin. Het eerste bezoek aan de tandarts is voor de meeste kinderen best spannend.

Wij willen dat zij zich op hun gemak voelen en richten ons daarom op een uitgebreide uitleg en een spelend leren kennen.

Wij nemen de tijd om uw kind te laten wennen aan de tandheelkundige behandeling in onze praktijk. Het meeste tandbederf treedt op tussen de leeftijd van vier en eenentwintig jaar, en daarom is het belangrijk er extra aandacht aan te besteden.

Met de juiste preventieve behandelingen en uitgebreid tandenpoetsen houden we het gebit van uw kind zo gezond mogelijk.

Laat kinderen onderzoeken en behandelen door de mondhygienist

Waarom een bezoek aan de mondhygiënist?

• De mondhygienist verhelpt problemen die zich in de mond van patienten hebben voorgedaan.
  • Als het tandvlees begint te bloeden bij het poetsen of eten, is een bezoek aan de mondhygienist aan te bevelen
  • Problemen met het gebit, zoals tandbederf, kunnen ook een reden zijn voor een bezoek aan de mondhygienist.
  • De mondhygienist kan u na de behandeling de juiste persoonlijke mondverzorging aanleren en u helpen waar u zelf de problemen niet kunt voorkomen.
  • Behandelingen bij de mondhygienist kunnen grote gebitsproblemen voorkomen, zodat behandeling bij de tandarts niet nodig is. Dit komt omdat bijna alle ernstige gebitsproblemen te wijten zijn aan een slechte mondhygiene.
Informatie over persoonlijke mondhygiene

Goede gronden voor een bezoek aan de mondhygienist:

• Het tandvlees is bloedend en pijnlijk of rood en gezwollen.
  • Het tandvlees trekt terug en de afdichting tussen de tand en het tandvlees is slecht
  • Slechte adem of een vieze smaak in de mond
  • Tanden en kiezen beginnen los te komen in het tandvlees;
  • Zware tandplak en tandsteen worden zichtbaar
  • Moeilijkheden om een goede mondhygiene te handhaven door beperkte mobiliteit.

Uw persoonlijke mondzorgplan

• Bij uw eerste bezoek wordt uw algemene mondgezondheid zorgvuldig onderzocht en gedocumenteerd.
  • Wij vragen onze patiënten een gezondheidsvragenlijst in te vullen, zodat we weten wat er allemaal invloed kan hebben op de mondgezondheid.
  • Er zijn studies die een verband aantonen tussen mondgezondheid en diabetes en hart- en vaatziekten.
  • Uw mond zal worden gecontroleerd op tekenen van ontsteking, ziekte en tandbederf.
  • De tanden en kiezen worden zorgvuldig onderzocht op tekenen van tandplak, tandsteen en tandbederf.
  • De conditie van het tandvlees wordt zorgvuldig gecontroleerd.
  • Na het onderzoek wordt altijd een individueel mondverzorgingsplan opgesteld.
  • Het plan bevat een diagnose en de juiste therapie.
  • In overleg met u en de tandarts ontwikkelen we een individueel, patientgericht doel.

Mondhygienist Sebastian Meyer

behandeling door de mondhygienist

• Professionele gebitsreiniging die tandplak, tandsteen en aanslag verwijdert.

Tandplak speelt een centrale rol bij de ontwikkeling van gaatjes en gingivitis. Deze problemen kunnen worden voorkomen, gecontroleerd of verholpen door een regelmatige professionele gebitsreiniging door een mondhygienist. In overleg met de tandarts kan de mondhygienist ook tandbederf behandelen door het plaatsen van een vulling.

• Behandeling van tandvleesontsteking zoals parodontitis of gingivitis.

Dit is een bacteriele infectie die vaak het kaakbeen betreft. Een beoordeling van de toestand van het kaakbeen kan worden ondersteund met een röntgenfoto.

• De patient wordt uitvoerig voorgelicht over de ontwikkeling van caries en tandvleesontsteking ook de effecten van een voeding met te veel suiker, koolhydraten, zetmeel en zuren op de mond worden verklaard.
  • De mondhygienist geeft de patient informatie en instructies over persoonlijke tandverzorging, zoals het gebruik van flosdraad, tandenstokers, tandenborstels en mondspoelingen.
  • Individuele behandelingsplanning en nazorg worden met de patiënt besproken. Dit houdt in dat wordt gepland hoe vaak bijvoorbeeld regelmatige controles worden uitgevoerd en het gebit professioneel wordt gereinigd.
  • Zelfs als er geen problemen zijn met de tanden, het tandvlees of het kaakbeen, is het natuurlijk belangrijk dat deze conditie wordt gehandhaafd door regelmatig tandsteen en aanslag te verwijderen.

Gebruik van flosdraad, tandenstokers, tandenborstels en mondwater

hier vindt u onze tandartspraktijk in roermond